De Warnow

De Warnow

Gelezen 31 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 39 Favoriet 3 Recensies 4
‘Een boek waaraan ik geen weerstand kon bieden. Hans Steketee laat je de zuigende werking voelen van het onbezonnen avontuur. De Warnowlezen voelt als scheep gaan bij windkracht 10.’ – Frank Westerman

Zee kiezen met vrienden, muziek maken en leven van de wind – voor Arnoud is dat het ultieme idee van vrijheid. In 2013 vertrekt hij met zijn vriendin Tirza en zes anderen op zijn zelf verbouwde schip, de Warnow, naar Schotland en Noorwegen, op zoek naar het noorderlicht. Nadat ze bijna schipbreuk hebben geleden gaat een deel van de bemanning van boord. Maar Arnoud, Tirza en Peter besluiten hun avontuur door te zetten.

Hans Steketee, NRC-journalist en zeezeiler, raakt in de ban van dit verhaal. In het kielzog van de Warnow reist hij van Schiedam naar Schotland en probeert te begrijpen wat er tijdens die laatste oversteek is gebeurd. Wie was Arnoud? Wat bewoog hem? Waarom dwong hij de Warnow op de ruige Noordzee te varen, terwijl het scheepje hier niet voor was gebouwd? In een meeslepende reconstructie laat Steketee zien waar de gedroomde en de echte zee elkaar vinden.

Kun je een schip met dromen overladen?

Literaire non-fictie algemeen
Uitgeverij Pluim
03 september 2019
24 september 2019

kristofsjongers Hebban Recensent

Dromen verdwijnen in de Noordzee

door: kristofsjongers

Het is 22 maart 2013 als een Nederlands zeilbootje net buiten het Engelse Withby in de problemen komt. Aan boord van dit vaartuig, de Warnow, bevindt zich Arnoud Brinkman, die samen met zijn vriendin Tirza en zes andere metgezellen aan de reis van zijn leven bezig is. Vanuit Schiedam zijn ze...

Reacties op: De Warnow