De wielersport en de dood

De wielersport en de dood

Hoe komen beoefenaars van de wielersport aan hun levenseinde?

Van de wielrenners die actief waren op de weg of op de wielerbaan, en die van deze sport hun beroep hadden gemaakt, lieten in de loop van de geschiedenis in totaal 251 eliterenners tijdens hun loopbaan het leven. Dit boek brengt aan elk van hen een eresaluut via een bondige schets van hun carrière en een onderzoek naar de concrete omstandigheden waarin ze de dood vonden.

Al die individuele verhalen worden in een ruimere context geplaatst, zodat de lezer meteen ook een overzicht krijgt van de ongevals- en gezondheidsrisico’s die aan de wielersport verbonden zijn. Ten slotte onderzoekt dit ‘album van wielerdoden’ ook de manier waarop het heengaan van wielrenners wordt herdacht en herinnerd.

Wilfried WILMS (°1952) genoot een juridische opleiding en was professioneel werkzaam als lobbyist bij de Europese instellingen in dienst van de Europese Bankfederatie. Hij publiceerde verschillende juridische wetenschappelijke studies en is daarnaast ook de auteur van Bibliographie cyliste, un guide des livres sur le cyclisme professionel (L’Harmattan, 2012), een Franstalige bibliografie van boeken over de professionele wielersport.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen