Demonen en drijfveren

Erik van Heeswijk interviewde de afgelopen jaren tientallen mensen voor het e-zine Onlijn.nl. Mensen die in de spotlights stonden, mensen die een verhaal te vertellen hadden. In dit boek zijn de beste interviews uit acht jaargangen internetjournalistiek gebundeld.

Wouter Bos vertelt in Onlijn.nl voor het eerst over zijn al na drie maanden ingetreden verjanpetering en Jan Peter Balkenende over hoe hij in ongekend snelle tijd in de rol van lijsttrekker is gerold. Van Heeswijk speurt naar de donkere kanten van Wim de Bie en laat Karin Spaink vertellen over de stomme vragen die haar ziekte uitlokt. Rutger Kopland gelooft niet dat hij ooit doodgaat en Janmaat vertelt, dat ze in de Kamer nooit respect voor hem hebben gehad. Volgens hem is de CD uit de Kamer gepoetst omdat Nederland geen democratie is. Henk Westbroek waarschuwt, dat je geen slaaf moet worden van je eigen dromen, Jan Marijnissen hoedt zich voor te veel plannen, omdat je daarmee volgens hem het fundament voor frustratie legt en Tim Krabbé had graag een voetnootje willen zijn in de schaakgeschiedenis. Verder zaagt Van Heeswijk Mat Herben door, de vleesgeworden gewone man, en ontlokt hij Pierre Kartner de uitspraak: "Ik ben eigenlijk een boerenlul gebleven en ik sta onderbetaald op de bühne. Maar ik heb talent."

Elk interviewportret is een geïmproviseerd gesprek, waarin de geïnterviewden hun uiterste best doen de verschillende lagen van zichzelf af te schillen. Spelen ze een rol, of zijn ze wie ze lijken te zijn? Zijn ze erg ijdel? Vinden ze zichzelf bijzonder? En waarin zijn ze precies zoals iedereen? Als Erik van Heeswijk ze met 'je' aanspreekt, geven ze een duidelijk antwoord.

De gesprekken geven niet alleen een kijkje in de geest van de prominente Nederlander voor en achter de schermen, maar vormen bij elkaar een prettig leesbaar tijdsbeeld van Nederland rondom het millennium.

Is Demonen en drijfveren het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Demonen en drijfveren