Denkend aan 14 euro

Op veel plekken in de wereld komen mensen op straat voor een meer gelijke samenleving. Sinds 2012 hebben honderdduizenden Amerikanen actie gevoerd voor een hoger minimumloon waardoor nu 24 miljoen werkenden een hoger loon hebben. Ook in Spanje, Engeland, Duitsland, Bangladesh en China hebben protesten geleid tot een hoger minimumloon. In Nederland zijn sinds begin 2019 mensen zich aan het organiseren voor een hoger wettelijk minimumloon. Ze willen een verhoging van zo’n dertig procent, tot 14 euro per uur. Wat is er aan de hand? Klopt het dat het Nederlandse minimumloon te laag is om van te leven? En wat zijn de gevolgen hiervan voor werkenden, de economie en de samenleving?

In dit boek geven Monique Kremer, Nuna Zékic, Wouter Schakel, Brian Burgoon en Armen Hakhverdian, Wiemer Salverda, Coen Teulings, Thorsten Schulten en Torsten Müller, Linda Vermeulen, Mitchell Esajas, Karen van Brunschot, Marthe Riemeijer en Catelijne Akkermans, Paul de Beer, Robin Fransman en Wimar Bolhuis hun visie op het minimumloon, de lage lonensectoren, en de oorzaken van de groeiende loonkloof.

Met columns van Margrite Kalverboer, Mary Kay Henry, Miranda Ulens, Paulus Jansen en Luisa Moreno Ruiz.

Met portretten van Marjo Janssen, Michel Evertman, Sara Ouahbi en Silvana Feller.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen