Deuteronomium

Helden zijn mensen die op het slagveld blijk geven van moed. Mozes wist dat de belangrijkste gevechten niet militair zijn. Ze zijn spiritueel, moreel en cultureel. Een militaire overwinning verschuift de schaakstukken op het schaakbord van de geschiedenis. Een spirituele overwinning verandert levens. Een militaire overwinning is bijna altijd van korte duur. Maar spirituele overwinningen kunnen – als we hun lessen niet vergeten – blijvend zijn. Mozes werd de pionier van misschien wel de grootste bijdrage van het jodendom aan het begrip 'leiderschap': het idee van de leraar als held. Mozes werd in de laatste maan van zijn leven leraar. In zijn toespraken doet hij meer dan het volk vertellen wat de wet is. Hij legt uit waarom de wet er is. De wet is er niet zomaar. De wet is zoals ze is vanwege hun ervaring met slavernij en vervolging in Egypte, die hun leerde waarom we zowel vrijheid nodig hebben als wetten om de vrijheid te reguleren. Niet alleen Mozes wordt leraar in Deuteronomium. In woorden die sindsdien in elk joods hart staan gegrift, geeft hij het hele volk de opdracht om een natie van leraren te worden ter wille van de vrijheid:

Is Deuteronomium het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Deuteronomium