Diagnosedrift

Diagnosedrift

Rank 5044 Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste ter wereld, lezen we keer op keer. Toch zien we steeds meer kinderen waar 'iets mee is'. Het aantal psychiatrische diagnosen onder kinderen blijft stijgen, maar ook labels als dyslexie of hoogbegaafdheid worden steeds vaker uitgedeeld. Hoe kan dit? Waar komt deze explosie van etiketten vandaan? Wat is er met onze kinderen aan de hand? Of misschien wel: wat is er met ons aan de hand? In dit boek neemt journalist en schrijver Sanne Bloemink de lezer mee op haar zoektocht naar de wereld achter de labels. Welke rol spelen ouders en opvoeders, school, psychiater en overheid in de toenemende diagnosedrift? Bloemink, zelf moeder van drie kinderen, spreekt (pleeg)ouders, leraren, psychiaters en andere experts, en komt erachter dat het versmallen van de grenzen van'normaliteit' veel ernstiger gevolgen heeft dan meestal wordt aangenomen. Diagnosedrift roept op tot een fundamenteel andere visie op opvoeding en onderwijs. We moeten onze aandacht minder vestigen op de stoornis, de afwijking of het 'etiket', en in plaats daarvan onderzoeken hoe alle kinderen op hun eigen manier tot bloei kunnen komen. Dan zullen we onze kinderen beter voorbereiden op de uitdagingen van een steeds sneller veranderende wereld.

Mens & Maatschappij
Ontwikkelingspsychologie