Die ene leerling

Die ene leerling van Rik Kuiper, bekend van de indrukwekkende en populaire serie in de Volkskrant, is verplichte literatuur voor wie in het onderwijs werkt, schoolgaande kinderen heeft of zelf ooit naar school is geweest. Docenten vertellen over de leerling die hun kijk op het onderwijs voor altijd veranderde. De columns uit de Volkskrant zijn nu gebundeld, zoals eerder is gebeurd bij Die ene patiënt van Ellen Visser.
Door welke leerling ben je anders naar je vak gaan kijken? De meeste docenten hoeven niet lang na te denken over die vraag. Dat meisje dat ’s avonds bij me aanbelde, zeggen ze dan. Die leerling die bij me wilde komen wonen. Die knul met dat mes. Die vent die bij mij in het lokaal deradicaliseerde. De leerling die we tóch het voordeel van de twijfel gaven. Over die leerlingen gaan de interviews die Rik Kuiper elke week maakt voor zijn serie ‘Die ene leerling’ in de Volkskrant. Het zijn opwekkende, aandoenlijke of aangrijpende verhalen die de lezer even meenemen het klaslokaal in, waarvan de deur meestal gesloten blijft. Ze tonen waar het in het onderwijs om gaat: de verhouding tussen leraar en leerling. Uit de verhalen die hier zijn gebundeld blijkt met welke dilemma’s docenten worstelen, waar ze aan twijfelen, wat ze ooit fout deden. En het draait om wat die docenten er zelf van geleerd hebben. Wat zijn ze anders gaan doen nadat ze die ene leerling in de klas hadden? Met bijdragen van BN’ers met een verleden als docent, onder anderen Ionica Smeets, Jacques Vriens, Arie Slob, Aafke Romeijn en Adelheid Roosen.
‘Sarah bleek meer te kunnen dan de toetsen aangaven.’
‘Lauren deed me inzien dat sommige leerlingen beter gedijen bij meer vrijheid.’
‘Wesley leerde me dat je als docent onbevooroordeeld moet zijn.’
‘Fatima leerde me dat ik harder moet vechten.’

Recensies (1)

Is Die ene leerling het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Die ene leerling