Lieve meisjes, heel gewoon

In de herfst van 1953 helpt huisarts Jack Wijthoff een vrouw in het Friese dorpje Molenend te bevallen van haar zesde kind. Als het meisje geboren is,merkt de arts dat het verbonden is met een tweede kind. Met haast onmogelijke manoeuvres brengt Wijthoff ook dat meisje levend ter wereld.

Met spoed reist de Siamese tweeling in een geïmproviseerde ambulance naar het Diakonessenhuis in Leeuwarden. In de onzekere maanden die volgen, onderzoeken artsen of ze Folkje en Tjitske de Vries van elkaar kunnen scheiden. De voortekenen zijn matig: zulke operaties zijn nog maar zelden gelukt.
Toch besluiten ze het erop te wagen. Als de meisjes zeven maanden oud zijn,maken vier chirurgen zich op voor de spannendste operatie uit hun carrière.

In Lieve meisjes, heel gewoon reconstrueert Rik Kuiper op meeslepende wijze de geschiedenis van deze bijzondere tweeling. Hoe bracht de huisarts ze ter wereld? Wat gebeurde er in de operatiekamer? En daarna?

'Ik zie de mensen voor me, ik leef met ze mee. Ik ruik het Friese platteland, de jaren vijftig. Ik houd de adem in, vraa gme af of de jonge dorpsdokter opgewassen is tegen zoveel onvoorziene complicaties.
Hij wordt voor mijn ogen een even nuchtere als doortastende held. Dit is wat een reportage zijn moet: een meesterlijke vertelling van onalledaagse gebeurtenissen. Adembenemend koel en beeldend geschreven.' - JAN BROKKEN

Recensies (2)

Meer recensies

Is Lieve meisjes, heel gewoon het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Lieve meisjes, heel gewoon