dit is de wereld niet

Hans Verhagen
Dit is de wereld niet

Hans Verhagen (Vlissingen, 1939) is behalve een prominent dichter ook een geprezen schilder en een legendarisch televisiemaker (Hoepla, Het Gat van Nederland). Hij was redacteur van De Haagse Post, gard sivik en De Nieuwe Stijl. Als dichter debuteerde hij in 1963 met het baanbrekende Rozen & Motoren, een demonstratie van lyrisch vernuft en een klinisch gevoel voor de gloednieuwe eigen tijd. Daarop volgde de poetry emotion van inmiddels klassieke bundels als Sterren Cirkels Bellen, Duizenden Zonsondergangen en Kouwe Voeten. In het jaar 2000 brak hij opnieuw door als gelouterd dichter van messcherpe, tragisch-realistische en geëngageerde poëzie. In 2009 werd Verhagens oeuvre bekroond met de P.C. Hooft-prijs. Dit is de wereld niet toont Hans Verhagens persoonlijke keuze uit zijn eigen werk. Hij regisseerde een totaal nieuwe ordening: oude en recente gedichten gaan een prachtige, onverwachte verbinding met elkaar aan. 'Ik ben de hoogste autoriteit van de emotie' - al vijftig jaar weerbarstig, wantrouwend, euforisch en geniaal.

'Verbluffend goede poëzie.' Juryrapport P.C. Hooft-prijs 2009

Is dit is de wereld niet het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op dit is de wereld niet