Diversiteit bij de mens

Iedereen is geïnteresseerd in de diversiteit bij de mens, in ziekte en gezondheid, uiterlijke en innerlijke kenmerken en gedrag; de verschillen tussen individuen en groepen, hoe die tot stand komen en hoe we daar mee om gaan. De biologische antropologie is een holistisch en interdisciplinair vakgebied waar de diversiteit bij de mens vanuit een natuurwetenschappelijk perspectief bestudeerd wordt. Alles draait rond evolutie: alle natuurwetenschappelijke vakdomeinen die bijdragen tot een beter begrip van evolutie en diversiteit worden in de bio-antropologische analyse opgenomen. Dit boek geeft een inleiding op de biologische antropologie en beschrijft en verklaart van daaruit diversiteit bij de mens. De toepassing van bio-antropologische kaders op de verklaring van sociaal gedrag is een ingewikkelde maar fascinerende studie op zichzelf. Zodanig dat specifiek voor de studie van sociaal gedrag vakdomeinen ontstonden zoals de sociobiologie, de sociale biologie, de evolutiepsychologie en de gedragsgenetica. Ook die domeinen worden in dit boek toegelicht. In het bijzonder wordt in gegaan op de relatie tussen biologische vakgebieden en de studie en analyse van antisociaal of afwijkend gedrag. De bio-sociale analyse van criminaliteit is een actueel en zeer interessant vakgebied dat veel potentieel biedt om tot een totaalbeeld op gedragsverschillen te komen. De lezer krijgt niet alleen deze inzichten mee maar ook een vertoog en pleidooi tot een genuanceerde en fundamentele kijk op deze problematiek.

Is Diversiteit bij de mens het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Diversiteit bij de mens