Dochter van Arkan (e-book)

Dochter van Arkan (e-book)

'Hello Sofia, this is your father', zegt een diepe stem aan de andere kant van de lijn. Sofie is vijftien jaar als een telefoontje haar leven helemaal door elkaar schudt.

In de zomer van 1995 reist het Belgische meisje Sofie met haar moeder naar Belgrado om er Zeljko Raznatovic te ontmoeten, beter bekend als de Servische krijgsheer Arkan. Het is de start van een onwaarschijnlijk dubbelleven van een tiener uit Aalter die wordt ondergedompeld in de complexe situatie van Joegoslavië in de jaren negentig. Sofie ontdekt er dat Arkan naast haar biologische vader ook een van de meest gevreesde oorlogsmisdadigers is die Europa na de Tweede Wereldoorlog heeft gekend.

Als dochter van Arkan maakt Sofie uitzinnige Balkanparty's en decadente verwennerijen mee, maar ook achtervolgingen door de Belgische Staatsveiligheid. Vijf jaar na hun eerste ontmoeting wordt Arkan geëxecuteerd en verliest Sofie definitief haar vader.

Dochter van Arkan is het verhaal van een jonge vrouw en haar ongewone zoektocht naar een identiteit. Het werpt prangende vragen op over familie, liefde en schuld.

Sofie Van Pottelsberghe is de dochter van de Servische oorlogsmisdadiger Arkan. Toch wil ze ooit door het leven gaan als Sofia Raznatovic.

Eline Bergmans is een journaliste bij De Standaard die wordt geprezen voor haar persoonlijke verhalen die de achterkant van het nieuws tonen. Zij pende het ongelofelijke verhaal van Sofie neer op meeslepende wijze.
Mens & Maatschappij
Halewyck, Uitgeverij Van