9789463653886_front

Een Goudengeschiedenis

Geboren als buitenechtelijk kind uit een geheime relatie, begon Nora Goud halverwege haar leven aan een lange zoektocht naar haar afkomst. Ze raakte in eerste instantie gegrepen door de geschiedenis van haar moeders excentrieke familie, waarin het sektarisch fanatisme een rode draad vormde en waarin ze zichzelf helemaal herkende. Vervolgens wilde ze ook zoveel mogelijk over haar vader en zijn familie te weten komen. Ook al was hij in zijn tijd een publiek figuur, voor haar was hij een grote onbekende. Zijn bestaan was met een onuitgesproken taboe omgeven. Bijna was ze te laat om de altijd beloofde antwoorden te krijgen van haar moeder die onderhuids gebukt ging onder de schande van het ongehuwd moederschap. Het was het ergste, het ergste, wat in zijn leven was gebeurd, had haar grootvader (moeders vader) uitgeroepen. Die woorden bleven levenslang nagalmen in het achterhoofd van haar moeder. De schrijfster neemt ons in haar onderzoek mee langs een scala aan onderwerpen en leefwerelden: de Zwijndrechtse Nieuwlichters, een theosofische school in de subtropische natuur van een Californisch schiereiland, het schaakleven in de eerste helft van de vorige eeuw, de balletwereld in diezelfde tijd, een uiterst geheime buitenechtelijke relatie begonnen in en door de Tweede Wereldoorlog, een jeugd in de jaren vijftig en ten slotte het zoeken naar haar dood gewaande halfzus in Canada. Een historisch onderzoek met kleine verhalen en universele, actuele thema’s. En vooral een fascinerende, persoonlijke ontdekkingstocht. Nora Goud (1949) schreef in haar jonge jaren een succesvol macrobiotisch kookboek dat in 1983 bij uitgeverij Bert Bakker verscheen. Idealistisch begonnen aan het verbeteren van de wereld door een gezonde, pure voeding, zag ze begin jaren negentig echter geen heil meer in de macrobiotiek en begon een nieuwe carrière als maatschappelijk werker en therapeut. Na haar pensioen zette ze zich aan het schrijven van haar bijzondere familiegeschiedenis

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen