Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen

Van de vroegste jager-verzamelaars tot de moderne mens die zijn huisdier op een voetstuk plaatst, door onze geschiedenis loopt een spoor van dieren. We eten ze en gebruiken ze als werktuig. We verklaren ze heilig of sturen ze als proefmateriaal de ruimte in. Het dier is goudmijn of plaag, maatje of monster, medicijn of massaproduct.

In Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen koos Joukje Akveld dertig dieren uit de wereldgeschiedenis die elk op een andere manier in relatie tot de mens staan. Akveld neemt je mee van de gedomesticeerde alpaca's op de Peruaanse hoogvlakten naar een IJslandse baai waar een gevangen orka zijn vrijheid terugkrijgt. Ze schrijft over heilige koeien, pandadiplomatie en de Zuid-Afrikaanse quagga die door de Boeren over het randje werd geduwd.

En omdat wij onze geschiedenis inmiddels vaak genoeg hebben verteld, zijn het de dieren zelf die hun verhaal doen.

Recensies (7)

Meer recensies

Is Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen