Een nieuw geheugenpaleis

Bij de techniek van het geheugenpaleis worden zichtbare objecten in het huis van de persoon met dementie geselecteerd, zoals een tafel, fornuis, schilderij of bed. Deze objecten worden gekoppeld aan positieve herinneringen van dierbare personen. Personen met dementie kunnen vervolgens zelfstandig of samen met hun omgeving, van hulpverlener tot mantelzorger of kleinkind, dagelijks de route afleggen. Deze techniek speelt in op het vermogen tot visuele beeldvorming, waarvan we weten dat het een van de hersengebieden is die slechts later in het ziekteproces worden aangetast.Het doel van de methode is om mensen zo lang mogelijk in hun vertrouwde context te houden of die vertrouwder te laten aanvoelen. Het verhoogt hun welbevinden en spoort hen aan om actief in beweging te komen en door de gedeelde activiteit komt men op nieuwe gespreksonderwerpen.

Is Een nieuw geheugenpaleis het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een nieuw geheugenpaleis