Eleanor Marx

Ze was de dochter van. Las en citeerde als kind al Shakespeare en Goethe. Groeide op met de revolutie zoals een ander met voetbal. Schreef boeken, pamfletten en artikels. Vertaalde Flauberts beroemde Madame Bovary. Vocht voor gelijkheid tussen man en vrouw – in de fabriek, de keuken en tussen de lakens. Leidde betogingen en stakingen van dok- en gaswerkers. Was voor haar vader researcher en secretaresse tegelijk. Voltooide samen met Friedrich Engels Het kapitaal. Pleegde op haar 43ste in duistere omstandigheden zelfmoord.

Met publicaties over Karl Marx kan je de straten plaveien. Met haar internationaal gelauwerde Eleanor Marx. Een leven geeft Rachel Holmes ook zijn jongste dochter de plek in de geschiedenisboeken die ze verdient. ‘Dit boek’, aldus The Daily Telegraph, ‘is zo goed geschreven, met een zeldzame combinatie van tempo, enthousiasme en eruditie, dat je je als lezer een dagelijkse bezoeker van het huishouden van Marx waant.’

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen