En toen vonden ze mijn vader

Volkskrant:

En toen vonden ze mijn vader

Gelezen 17 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 23 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Andreas Jonkers zag zijn vader precies drie keer: één keer levend, één keer opgebaard, en één keer bij de begrafenis. Zijn vaders lichaam vertoonde 42 messteken toen het werd gevonden op een talud in Amsterdam-Oost.
Andreas groeide, zoals zo veel kinderen, zonder vader op. Nooit had hij de behoefte te weten wie zijn vader was, waarom hij zo gruwelijk aan zijn einde was gekomen en wie dat had gedaan. Tot hij zelf een kind kreeg.
Toen werden de vragen prangender dan ooit. Wat was er met zijn vader gebeurd? Wat voegt een vader eigenlijk toe? En hoe word je een vader als je er nooit een hebt gehad?
En toen vonden ze mijn vader is een onthullend en aangrijpend verhaal over de dood van een vader, de geboorte van een zoon en de vraag wat het betekent om met en zonder vader op te groeien.

Literaire non-fictie algemeen
De Bezige Bij
08 oktober 2020
08 oktober 2020

Evy De Brabander Hebban Recensent

Afstandelijk onderzoek naar een onzichtbare vader

door: Evy De Brabander 2 likes ebook

'Je werd gevonden door een hondenuitlater … Want daar lag je. Je koude lichaam, het bloed en de glijsporen in de modder. Daar lagen je gekreukte groene overhemd, de bruine leren jas, de rode wollen trui, de grijsblauwe sjaal, het stukgelopen paar schoenen, het leren foedraal en het uitschuifbare...

Reacties op: En toen vonden ze mijn vader