Ga lekker zelf in je kracht staan

Gelezen 134 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 40 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 3 Spots 5   Topics 0
Flexwerken, punten op de horizon, brainstormen en centraal stellen. De innovatieve kwaliteitsslagen vliegen ons om de oren op kantoor, maar worden we daar nou beter van, vraagt Japke-d. Bouma zich af. Is het nou wel zo goed om te durven dromen? Werken zelfsturende teams? Moeten de neuzen eigenlijk wel dezelfde kant op? En is succes écht een keuze?

Kantoorexpert Japke-d. Bouma spreekt heldere taal: stop met al die vage managementmodes! Ze rekent af met de ergste en hardnekkigste trends en laat zien hoe het óók kan op kantoor.

Vroeger was de klant nog gewoon koning. Tegenwoordig ‘staat hij centraal’ of erger nog: wordt hij ‘centraal gezet’. Ik weet niet waar dat is misgegaan en wie ermee begonnen is; ik weet wel dat het behoorlijk druk geworden is op Centraal. Want niet alleen de klant staat daar tegenwoordig, ook ‘de leerling’, ‘de burger’, ‘de docent’, ‘het kind’, ‘de verbinding’ en dan was er nog dat seminar waar laatst ‘uw uitdaging’ centraal stond. Wat een gedoe. Want er staat nooit bij hoe je al die dingen en mensen centraal krijgt, of het daar dan niet te druk wordt en over welk centrum we het dan hebben.

Taal en cultuur algemeen
Thomas Rap
05 oktober 2017
05 oktober 2017

Bullshit bingo!

door: Marjan van Druenen

Goede schrijvers vermijden clichés. Japke-d Bouma (1970), waarbij de d staat voor Doutzen, schreef er een heel boek over. Ze pleit voor stoppen met al die kantoorclichés en gewoon weer lekker aan het werk gaan. Bouma schrijft wekelijks columns over taal in nrc.next en NRC Handelsblad. Eerder...

Reacties op: Ga lekker zelf in je kracht staan