Galg en guillotine

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
Een gruwelijke geschiedenis die tot nadenken stemt ...

Als terechtstellingen openbaar zouden zijn, zou je ze dan bijwonen?
Met die vraag opent Galg en guillotine, een onverbloemd overzicht van executies door de eeuwen heen.

Al duizenden jaren lang vinden wereldwijd publieke terechtstellingen plaats. Dikwijls gaan die met zoveel spektakel gepaard dat het volksvermaak wordt. Denk maar aan de Romeinse spelen in het Colosseum. Ook de middeleeuwse straffen tarten alle verbeelding: radbraken, vierendelen, spietsen, verdrinken, ophangen, onthoofden, levend koken of verbranden... Het is huiveringwekkend hoe vindingrijk de mensheid zich toont in haar zoektocht naar de meest ondraaglijke pijn en de afgrijselijkste dood. In de moderne tijd bedenkt men 'humanere' manieren: snel en efficiënt behandelt de guillotine iedereen gelijk voor de wet. Het verhaal eindigt in de twintigste eeuw met de elektrische stoel, de gaskamers en executie door een dodelijke injectie.

Doorspekt met anekdotes, biedt Galg en guillotine een fascinerend verhaal dat tot op de dag van vandaag vragen doet rijzen over de dunne grens tussen recht en onrecht.

Niet geschikt voor gevoelige lezers.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen