Geboortelot

‘Wat ik nu heb gehoord, teistert elke verbeelding! Minister Thorbecke heeft Aletta Jacobs toestemming gegeven om Medicijnen te studeren aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Ademloos luister ik naar Dominee en zijn vrienden, terwijl ik langer over het afwassen van de koppen en de borden doe dan te billijken is. Stel je voor dat je als vrouw arts kunt worden!’

– Anita Larkens in Geboortelot

Deze historische roman is gebaseerd op ware gebeurtenissen en speelt zich grotendeels af op het Groningse platteland. We volgen twee vrouwenlevens in de tweede helft van de negentiende eeuw, de tijd waarin Aletta Jacobs begint met haar strijd voor het vrouwenkiesrecht. De kloof tussen man en vrouw is enorm, die tussen burger en arbeider nog groter.

Jannetje werkt als dienstmeid voor een domineesgezin en wordt geplaagd door heimwee en eenzaamheid. De komst van het paupermeisje Adriana brengt haar de nodige afleiding – voor het eerst voelt Jannetje zich niet langer alleen. De beroeping van de dominee naar het noorden brengt Jannetje dichter bij een andere vrouw, Bouwina, die daar zo haar eigen strubbelingen heeft. Bouwina draagt de zorg voor haar kleindochter Bouke. Ze doet er alles aan om het meisje voor te bereiden op een leven als arbeidersmeid.

Bouwina’s inspanningen zijn tevergeefs: Bouke glijdt af in de criminaliteit en komt in de gevangenis terecht. Ook Jannetje’s beschermelinge Adriaantje begaat misdrijven. Wanneer het lot Jannetje en Bouwina samenbrengt, vinden zij troost en begrip bij elkaar.

‘Een kind van ons in de gevangenis. Ik heb nog niet om Bouke gehuild, maar ik heb gevloekt, zo hard dat ik vrees dat de woorden aan de muren gaan kleven en terugstuiten als de dominee komt.’

– Anita Larkens in Geboortelot

‘Wat een prachtig boek. We volgen de levens van twee vrouwen door de tijd en zien hun levens elkaar raken – eerst op afstand, daarna steeds dichterbij. Petje af.’

– Louis Stiller, schrijver en journalist

Anita Larkens schrijft al zolang ze zich kan herinneren. Ze publiceerde eerder het non-fictieboek 'De volmaakte vrouw' en de literaire thrillers 'Schaduwdochter', 'De betrokkenen' en 'De dagen'. Anita woont met haar man en jongste zoon in Bedum, bij Groningen. De historische roman Geboortelot is gebaseerd op haar eigen familiegeschiedenis.

www.anitalarkens.nl

www.uitgeverijdemeent.nl

Recensies (3)

Meer recensies

Is Geboortelot het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Geboortelot