gebrekiseengrootwoord

Gebrek is een groot woord

Rank 6619 Gelezen 160 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 127 Favoriet 6 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 3 Lijsten 1 Spots 3 Top25's 4   Topics 0

Nynke 'Skip' Nauta is al zeven jaar op zee als het verleden plotseling voor haar neus staat, zomaar, in de jachthaven van Cannes: het echtpaar Zeno en hun briljante puberzoon, Juda. De enthousiaste Zeno's hebben al eens eerder goed gezorgd voor Skip en ze nodigen haar uit om een zomer door te brengen in hun tuinhuis in Amsterdam.
Schoorvoetend accepteert Skip de uitnodiging en reist terug naar Nederland. Ze treft een stad en een gezin aan waaraan de tijdgeest knaagt. In de overbevolkte, overbekende straten van Amsterdam valt bovendien niet te ontsnappen aan de sporen van twee verloren liefdes: een man en een moeder, die allebei tevergeefs hebben geprobeerd om Skip de tragedie in te trekken. De heldin heeft zich altijd met succes verzet tegen de rollen die haar werden opgedrongen, maar nu zal ze haar buitenstaanderschap opnieuw moeten overdenken. Kan een balling eigenlijk ooit nog thuis zijn?
Gebrek is een groot woord is een roman over de desoriëntatie tussen vrijheid en verbondenheid. Een boek over hechting, aan elkaar, maar ook aan onze eigen realiteit.

Nina Polak (1986) debuteerde in 2014 met het alom bejubelde We zullen niet te pletter slaan, dat werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft regelmatig voor De Gids.

Over We zullen niet te pletter slaan:

'De grote kwaliteit van dit boek is vanaf de openingsalinea duidelijk.'
ARJAN PETERS, DE VOLKSKRANT ****

'Ontroerend en komisch, scherp en warm. Dit opvallende debuut is typisch zo'n boek dat je nóg een keer wilt lezen.'
HET PAROOL

'Sprankelend geschreven met een natuurlijke souplesse en grappige typeringen.'
TROUW

'Een slimme, grappige en wijze roman. Wat een prachtdebuut.'
DE GROENE AMSTERDAMMER

'Klassiek, jong en ontroerend. Een debuutroman als deze verschijnt maar één keer in de zoveel tijd.'
LINDA.

'Een intelligent, trefzeker en geestig verhaal dat naar meer smaakt.'
HUMO

NRC:

Recensies

De griezeligste der wensen

door: Inge Deutekom

Nynke Nauta, bijgenaamd Skip, zeilt door de Europese wateren wanneer ze in Cannes haar vroegere gastgezin ontmoet en uitgenodigd wordt om een tijdje in Amsterdam te komen logeren. Na enige aarzeling en een nacht waarin ze bezocht wordt door demonen die ze dacht te hebben afgeschud, laat ze het lot...

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Thuiskomen en loslaten

door: Anne Oerlemans 2 likes
Nina Polak studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en aan de New School University in New York. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft voor De Groene Amsterdammer. Haar debuutroman We zullen niet te pletter slaan verscheen in 2014 en in 2018 volgde haar tweede roman: Gebrek is een...

Matig

door: lisanne-julia 1 like
Het boek heb ik in twee dagen uitgelezen. Het begon veelbelovend, intrigerend. Naarmate het boek vorderde kon ik een hekel aan het hoofdpersonage niet onderdrukken. Verder een slap einde, uit dit verhaal viel zoveel meer te halen.

Moeder en dochter; dochter en moeder

door: Roosje de Vries 1 like
Moeder en dochter; dochter en moeder ‘Jezus, hij is het Juda*. (…) Het kan maar één kind zijn, die kromme rug, die bleke snuit, die groteske onderlip. Hoelang is het geleden? Een jaar of zeven. Zeventien zal hij zijn, zoiets. Hij is mager, mijn god, wat is die jongen dun.' (2018: 7) En...

Verrassend, boeiend, eigentijds

door: Liesbethdenh 1 like ebook
De stijl van Nina Polak is wervelend, boeiend en eigentijds. De interviews, whattsapp-gesprekken en een novelle zorgen ervoor dat het boek behalve door de actuele thema’s me ook blijft boeien in stijl. Het boek gaat op feitelijke wijze in op zeer eigentijdse thema’s. Gebrek is een groot...

Mooi!

door: Elma Hafkamp 1 like
Erg mooie roman over Nynke Nautal alias Skip hoe haar jeugd met een bijzondere moeder leidt tot problemen met vrienden en ‘haar vriend’. Bang om zich te settelen en voortdurend op de vlucht.