Geestdrift met verstand

Volkskrant:

Geestdrift met verstand

Non-fictie Artikelen 2   Topics 0

Geestdrift met verstand: De geschiedenis van De Groene Amsterdammer

In 2002 vierde het kleurrijkste en oudste opinieweekblad van Nederland, De Groene Amsterdammer, zijn 125-jarig bestaan. Ter ere van dit jubileum schreef historicus en journalist Rob Hartmans een boek over de interessante en bewogen geschiedenis van de krant. Na jarenlang in de schaduw van de grote kranten te hebben doorgebracht is De Groene de laatste jaren uitgegroeid tot het populairste opinieweekblad van ons land – en al die tijd heeft het niets aan kleur verloren. Reden te meer voor een nieuwe, herziene editie waarin de complete geschiedenis van De Groene te boek wordt gesteld.

Deze hernieuwde geschiedenis bevat ruim 200 pagina’s nieuw materiaal en aanvullende foto’s en illustraties uit het rijke archief van De Groene. Daarbij verdiept Hartmans zich niet alleen in de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw, maar ook in de illustere begindagen van de krant die in de vorige editie onderbelicht waren gebleven. Op basis van nieuw archiefonderzoek schetst Hartmans een indringend beeld van de vele interessante journalisten van De Groene, het spanningsveld tussen objectiviteit en engagement en de continuïteit van het blad in zijn lange historie. Het resultaat is een grondig portret van niet alleen deze eigenzinnige krant en de vele intrigerende medewerkers, maar ook van de Nederlandse journalistiek en maatschappij van de afgelopen 140 jaar.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen