Gekkenwerk

Gekkenwerk

Lotte verdient de kost als stewardess, maar het is haar ambitie om oorlogscorrespondent te worden. No guts no glory, schrijft ze ietwat overmoedig aan haar neef Alexander als zij zich in 1993 in Birma voor het eerst op het oorlogspad begeeft. ‘Beginnersgeluk’, noemen oude rotten in het vak haar vuurdoop als verslaggever in het junglehoofdkwartier van de rebellen.
25 jaar lang schrijft zij haar neef brieven over haar avonturen in de vergeten oorlogen van Cambodja, Birma en Oost-Timor, en de grote conflicten in Afghanistan, Irak, en Syrië. Over hoe ze van een nieuwkomer uitgroeit tot onverschrokken routinier. Over frontlinies en mijnenvelden uit en thuis. Over de kunst van het overleven als vrouw in een mannenwereld.

Gekkenwerk biedt een kijkje achter de schermen van een beroep dat vanwege mythes en heroïek tot de verbeelding spreekt, maar waar opmerkelijk weinig over bekend is. Een onthullend, tragikomisch verhaal.

‘Een prachtige meeslepende pen, een scherp observatievermogen en een grote gedrevenheid.
Minka Nijhuis is een moedige vakvrouw.’ – Juryrapport Nieuwspoort Prijs van het Vrije Woord.

Over Birma: land van geheimen:
‘Trouw, menselijk, vasthoudend, meeslepend en zeldzaam moedig. Minka Nijhuis verdient met dit boek alle journalistieke prijzen van de regenboog.’ – Geert Mak
Nijgh & Van Ditmar
31 maart 2020