Gemeente zegt ik Nederlands leren

Gemeente zegt ik Nederlands leren

Een tweede taal leren is een moeizaam proces, helemaal als je weinig naar school bent geweest, niet meer zo jong bent en er op straffe van een korting op je uitkering toe gedwongen wordt.

Said El Haji is behalve schrijver ook NT2-docent. Hij geeft les aan mensen voor wie het Nederlands de tweede taal is, zoals vluchtelingen en oudkomers. In 'Gemeente zegt ik Nederlands leren' doet hij daar met veel humor en medeleven verslag van.

Wie ben jij? Waar kom je vandaan? Ben je een drugsdealer? Said El Haji stelt zijn cursisten graag en onbevangen vragen. De cursisten mogen dat uiteraard ook. Hoe nieuwsgieriger hoe beter, is zijn devies, want van nieuwsgierigheid ga je praten. Zo ontstaat een ontroerende, soms pijnlijke, vaak geestige en altijd toegankelijke collage van menselijke verhalen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar die door de onvermoeibare medemenselijkheid waarmee Said El Haji hen optekent gaandeweg naar elkaar toe bewegen.

Said El Haji (Marokko, 1976) debuteerde in 2000 met 'De dagen van Sjaitan', dat enthousiast werd onthaald. In 2006 stelde hij met Annelies Verbeke '25 onder de 35' samen, een bloemlezing van nieuwe Vlaams-Nederlandse schrijvers. In dat jaar verscheen ook 'Goddelijke duivel', zijn tweede roman en in 2011 'De aankondiging', een roman over pre-islamitisch Arabië. In 2014 verscheen zijn bundel 'Sta op en leef, vader'.

Uitgeverij Jurgen Maas
01 mei 2020