Gemotiveerd leren en lesgeven - De kracht van intrinsieke motivatie

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Als leerlingen gemotiveerd zijn, zijn ze betrokken en nieuwsgierig en beter in staat om te gaan met uitdagingen en tegenslagen. Ook halen ze vaak betere schoolresultaten. In de praktijk blijkt echter dat de motivatie van leerlingen gedurende hun schoolloopbaan afneemt. Ze vinden het saai op school en zijn minder betrokken bij schoolse taken.

De theoretische uitgangspunten, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, worden concreet gemaakt door casussen van klassensituaties uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De lezer krijgt praktische tips en suggesties aangereikt om een gemotiveerde leeromgeving te creëren, in de vorm van checklists, stappenplannen en aanwijzigingen voor het handelen van leraren. Aan de hand van prikkelende vragen wordt de lezer uitgedaagd om na te denken over de eigen schooltijd, de eigen motivatie, de wijze waarop hij of zij handelt in de klas en het effect van dit handelen op leerlingen. Er is een apart hoofdstuk gewijd aan het omgaan met ongewenst gedrag in de klas en de rol van motivatie daarbij. Met behulp van concrete voorbeelden en tips, ontleend aan de zelfdeterminatietheorie, krijgt de lezer handvatten om ongewenst gedrag te voorkomen.

Dit boek is geschreven voor (aankomende) leraren in het basis- en voortgezet onderwijs die hun onderwijs zo willen inrichten dat leerlingen op een gemotiveerde manier leren.

Anje Ros is lector Goed Leraarschap, Goed Leiderschap aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Jos Castelijns is lector Eigentijds beoordelen in het onderwijs aan de Hogeschool De Kempel. Anne-Marieke van Loon werkt als associate lector Leren met ICT bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Kris Verbeeck werkt als senior onderwijsadviseur bij M&O-groep.

Coutinho
01 januari 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Anila

Reacties op: Gemotiveerd leren en lesgeven - De kracht van intrinsieke motivatie