Gentse bomen met een verhaal

Gentse bomen met een verhaal

Wanneer hij precies geplant werd, niemand die het nog weet. Maar als deze boom zou kunnen praten, dan zou je uren naar zijn verhalen luisteren.

Toen het Schoolmuseum in het Berouw op 25 oktober 1924 plechtig geopend werd, stond deze Canadapopulier al te pronken in volle glorie. Hij moet op dat ogenblik zo’n dertig tot vijftig jaar oud zijn geweest en had blijkbaar geen schade opgelopen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Wie weet hoe vaak Michel Thiery de koelte van zijn schaduw opzocht? Hoeveel kinderen en jongeren toen al vol ontzag naar deze stoere boom keken? De meeste van zijn soortgenoten in deze tuin waren immers nog maar net aangeplant.

Hij overleefde ook de Tweede Wereldoorlog. Misschien verloor hij wel een paar blaadjes toen de serres vernietigd werden door het granaatvuur van de Duitse artillerie in september 1944.
In de jaren 1960 zullen de studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten tijdens hun lunchpauzes ongetwijfeld van zijn schaduw genoten hebben: misschien maar best dat bomen niet kunnen praten…

Vandaag vergaapt menigeen zich nog steeds aan deze ‘reus’. Kinderen meten zijn omtrek en proberen de hoogte te schatten. Een boom met een verhaal…

En zo hebben de meeste bomen een verhaal. Dit boek nodigt de lezer uit om de verhalen te ontdekken die een aantal bijzondere ‘Gentse’ bomen ons te vertellen hebben. Inclusief een uitgestippelde wandeltocht door de Gentse binnenstad en drie fietstochten in de Gentse rand!

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen