Gevoel voor kennis

Vijfde Jaarboek KennisSamenleving
Waarom lijkt emotie in de politiek steeds belangrijker te worden? Waarom moeten wetenschappelijke theorieën met vuur verdedigd worden als ze bewezen zijn? Welke invloed heeft hersenonderzoek op ons verdriet als dit steeds beter ‘behandeld’ kan worden?
We zijn vaak geneigd om te denken dat kennis en emotie elkaars tegenpolen zijn, waarbij emotie vooral een lastig bijverschijnsel is dat ons brein in verwarring brengt. Zo eenvoudig ligt het echter niet in de kennissamenleving. Kennis en emotie zijn veeleer verweven: kennis bepaalt onze emoties en aan kennis ligt emotie ten grondslag.
Het vijfde Jaarboek KennisSamenleving onderzoekt de aard van de verwevenheid van kennis en emotie, in onderwijs, politiek en cultuur. Speciale aandacht is er voor de debatten rond risico’s van nieuwe technologieën. De antwoorden in dit jaarboek geven richting aan de discussie over de relatie tussen kennis en emotie in onderzoek en beleid.

Is Gevoel voor kennis het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Gevoel voor kennis