Goud dat blinkt

Junior   Topics 0
Goud dat blinkt bevat verhalen die op Vlieland en Terschelling spelen. In ‘De betoverde peperkoek’ moet Bo, die van het vasteland naar Vlieland verhuisd is, voor het eerst naar haar nieuwe school. De schooldag begint slecht, nog voor de bel gaat heeft ze al vijanden gemaakt. Hidde, de hoofdpersoon in ‘Vechten tegen de zee’, verwacht niet veel goeds van de zomervakantie, tot hij op het strand een onverwachte vriendschap sluit. In ‘Niet geschoten is altijd mis’ probeert Jort met de hulp van een toevallige voorbijganger op een door Oerol overspoeld eiland een ernstig misdrijf te voorkomen. Het titelverhaal speelt op een middeleeuws Terschelling. Een jong meisje uit een arm gezin ontdekt dat de dingen die mooi en goed lijken, soms gevaarlijk zijn.
Op het titelverhaal na verschenen eerdere versies van de verhalen uit dit boek in de reeks ‘Vlaamse Filmpjes’ van de Belgische uitgeverij Averbode. ‘Niet geschoten is altijd mis’ werd bekroond met de John Flandersprijs.

Junior
01 januari 2016