Graffiti van een zonderling

Heb je een grote droom? vroeg Bas Jan. Hij was achterover gaan liggen met zijn hoofd buiten het bereik van de zaklantaarn. Ik kon alleen zijn benen zien. Zijn knieën staken in de lucht.

Je bedoelt een levensdoel? vroeg ik.

Doel, doel... Waarom stellen wij elkaar zoveel wedervragen? Ik heb het over een droom, niet over een doel. Een doel is punt b; waar je op dit moment bent is punt a. Alles daartussenin is zo efficiënt mogelijk werk. Een droom is een veel breder begrip. Het gaat erom hoe je je hele leven leeft.

Bob leeft samen met Laura in een mooi oud huis aan de singel. Hij heeft geld, een nieuwe keuken en een baan in het museum, maar toch heeft hij het gevoel dat hij alles is verloren. Na het vinden van een foto van zijn jeugdvriend Bas Jan, start hij een zoektocht. Eerst alleen in zijn herinneringen, maar uiteindelijk verlaat hij zijn veilige leefomgeving. Hij ontdekt dat de mensen van vroeger zijn veranderd. Maar is hij zelf ook veranderd, of is verandering juist het belangrijkste wat hij nodig heeft? Bas Jan zal antwoorden hebben, want hij is avontuurlijk en volgt zijn gevoel. Hij is een echte levenskunstenaar.

Is Graffiti van een zonderling het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Graffiti van een zonderling