Grappen voor de schutters

Grappen voor de schutters

Rank 193 Gelezen 2 Aan het lezen 11 Wil ik lezen 15 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 2   Topics 0   Leesclub
Een van de kanshebbers voor de Man Booker International Prize 2019 was de Palestijns-IJslandse schrijver Mazen Maarouf. Zijn absurdistische oorlogsverhalen zijn ongelooflijk grappig, maar even verontrustend. Ze balanceren op de grens van realiteit en fantasie. De dood is altijd aanwezig, maar ook de kunst om van het leven een grap te maken. Volgens The Guardian is het het enige juiste antwoord: ‘zwarte humor zoals we die aantreffen bij Cortázar, Beckett, Kafka en Brecht.’

Grappen voor de schutters is een compacte bundel met verhalen in oorlogsgebied vanuit het perspectief van een jongen. Onbevangen, naïef, maar ook wraaklustig beziet hij de wereld om zich heen. Daarin een koe die tijdens een bombardement door een bioscoop loopt, een man die auto’s in biscuit verandert, en de grappen uit het titelverhaal die verteld moeten worden aan de schutters van de militie in ruil voor hun bescherming. Schrijver, journalist en vertaler Mazen Maarouf werd in Beiroet geboren als zoon van Palestijnse vluchtelingen, waar hij jarenlang werkte als leraar scheikunde en natuurkunde. Grappen voor de schutters kreeg de prestigieuze Al-Mutaqa Prijs toegekend. Het boek wordt inmiddels in meer dan 10 landen vertaald. Maarouf werkt aan een roman die volgend jaar zal verschijnen.
Uitgeverij De Harmonie B.V.
24 oktober 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50

Hebban recensie

Karla De Greeve Hebban Recensent

Hoe oorlogsgruwel de kinderlijke fantasie op scherp stelt

door Karla De Greeve op 16-11-2019

Journalist en auteur Mazen Maarouf (°1978) groeit op in Beiroet als kind van Palestijnse vluchtelingen. Nadat hij doodsbedreigingen ontvangt omwille van zijn werkzaamheden, verhuist hij naar IJsland. Hij schrijft er drie dichtbundels en twee verhalenbundels. Grappen voor de schutters - vertaald uit het Arabisch door Richard van Leeuwen - bewerkstelligt zijn internationale doorbraak, het boek...