Grote verwachtingen (herziene editie)

Grote verwachtingen

Gelezen 303 Aan het lezen 75 Wil ik lezen 391 Favoriet 21 Recensies 19
Non-fictie Artikelen 7 Newsroom 4 Lijsten 7 Spots 4   Topics 0

In deze geactualiseerde editie van Grote verwachtingen, vertelt en duidt Geert Mak de recente geschiedenis zoals alleen hij dat kan. Het is het vervolg op het immens succesvolle In Europa dat vijftien jaar geleden verscheen. Grote verwachtingen pakt de draad op waar In Europa eindigde, in 1999. Mak schetst de sfeer en stemming tijdens de eeuwwisseling, het optimisme dat toen hoogtij vierde maar dat gaandeweg verdween, de gevoelens rond de invoering van de euro, de gevolgen van de aanslag op de Twin Towers, de toestand in Oost-Europa en Rusland, de bankencrisis, de Verenigde Staten, Noord- versus Zuid-Europa, en de vluchtelingen. In 2020 kwam daar de coronacrisis bij, die de toch al wankele solidariteit extra op de proef stelde.

Geschiedenis & Politiek
Literaire non-fictie algemeen
Geschiedenis algemeen
Atlas Contact
05 november 2019
18 oktober 2021

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Zou Zeus zijn geliefde, de mooie Europa, nog wel herkennen?

door: Angèle van Baalen 11 reacties 5 likes

‘Kan op dit continent met zestig talen en veertig landen, met elk een eigen cultuur en een eigen geschiedenis, ooit iets als een Europese identiteit ontstaan? De Europese pioniers koesterden oprecht die hoop.’

Geert Mak (1946) weet wel beter. Na het lezen van Grote verwachtingen. In Europa...

Reacties op: Grote verwachtingen