Hard gras 117 - december 2017

‘“Voetbal kan nooit en te nimmer een sport voor vrouwen zijn, en iedereen met een greintje verstand zal dit beamen,” stond er in het Nederlandse tijdschrift De Atleet in 1896. Meer dan een eeuw later kun je woorden van deze strekking nog steeds lezen, maar dan in de commentaren en reacties op de sociale media anno 2017. Het is misschien wel juist om te zeggen dat we het vrouwenvoetbal niet direct moeten vergelijken met het spel van de mannen, omdat ze geen gelijk speelveld hebben. Maar elke suggestie dat vrouwen minder van het spel begrijpen en er minder van houden, alleen omdat het vrouwen zijn, is ronduit schandalig.’

Als er één mission statement van toepassing is voor dit ‘Vrouwennummer’ van Hard gras, dan dit. Aan het woord is de twintigjarige Priya Ramesh in het openingsartikel van dit nummer. Priya is opgegroeid in Amstelveen, voetballend groot geworden in de Bijlmer en inmiddels tweedejaars student geneeskunde in Birmingham. Op haar zeventiende debuteerde ze als voetbalschrijfster in The Guardian. U ziet: de Hard gras-redactie heeft de medewerkers aan dit nummer zorgvuldig geselecteerd, vooral op stijl, intelligentie en humor. Als we bij het samenstellen van dit nummer iets hebben geleerd, is het dat er niet alleen bij de Nederlandse voetbalvrouwen talenten van Barcelona-proporties rondlopen. Namen en rugnummer? Emma Curvers, Anne Enquist, Esther Gerritsen, Rosa van Gool, Stephanie Hoogenberk, Janneke van der Horst, en Nathalie Huigsloot, Melle Maré, Eva Maria Staal en CarolinaTrujillo.

Is Hard gras 117 - december 2017 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hard gras 117 - december 2017