Heksen

Rank 6046 Gelezen 8 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 26 Favoriet 0 Recensies 3
De heks is helemaal terug. De weeffouten van onze door mannen vormgegeven, kapitalistische maatschappij worden steeds zichtbaarder, daardoor wordt het idee van de heks, met haar aandacht voor het natuurlijke en het vrouwelijke na eeuwen verguisd te zijn opeens weer aanlokkelijk.
De heksenvervolgingen zetten de heks en haar drie archetypes – de kinderloze vrouw, de single vrouw en de oudere vrouw – lang in een kwaad daglicht. Mona Chollet opent ons de ogen: heksen zijn slachtoffers van het patriarchaat, maar door hun onconventionele levenskeuzes rebelleerden en rebelleren zij er ook juist tegen. De heks is het ultieme feministische symbool.

Literaire non-fictie algemeen
De Geus
29 oktober 2019
15 november 2019

Evy De Brabander Hebban Recensent

Vrouw versus de harde wereld

door: Evy De Brabander

De vrouw staat centraal in Heksen. Eerherstel voor de vrouwelijke rebel. Misschien is het nog correcter om te zeggen dat het beeld van de vrouw en opvattingen rond haar doen en laten de focus vormen van dit boek. Chollet probeert te achterhalen hoe de heksenvervolgingen van enkele eeuwen geleden...

Reacties op: Heksen