Heldinnen

Gelezen 4 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Newsroom 1   Topics 0
Bij de eerste Olympische Spelen in 1896 waren alleen mannelijke deelnemers welkom. Oprichter Pierre de Coubertin vond vrouwelijke sporters niet interessant en zag voor hen hooguit een rol weggelegd tijdens de huldiging van de winnaars. Dat er sindsdien veel is veranderd, is te danken aan sportvrouwen die taboes doorbraken en grenzen verlegden.
In Heldinnen brengen Luca Caioli en Elvira Giménez een eerbetoon aan deze iconen. Pioniers als Elizabeth Wilkinson, die in 1722 vermoedelijk de eerste bokswedstrijd voor vrouwen won – met blote handen. Of Tidye Pickett, de eerste zwarte atlete die voor Amerika uitkwam tijdens de Olympische Spelen van 1936. Van rolmodellen als Megan Rapinoe en Billie Jean King, legendarische atletes van Nederlandse bodem als Fanny Blankers-Koen en Rie Mastenbroek, tot wegbereiders die in de vergetelheid zijn geraakt: 'Heldinnen' is een inspirerende ode aan vrouwen die de sportwereld voorgoed hebben veranderd.

Literaire non-fictie algemeen
Pieter van der Drift