Het 50+ brein

Gelezen 7 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 15 Favoriet 0 Recensies 1
Het wordt steeds duidelijker dat er bij het ouder worden allerlei veranderingen optreden in de hersenen. Er is niet alleen sprake van verlies maar ook van ontwikkeling van hersenen en vaardigheden. Het is van groot belang dat we oog krijgen voor deze specifieke fase in een mensenleven, zodat we de winst ervan ten volle kunnen benutten en eventuele nadelen kunnen compenseren. In Het 50+ brein combineert Margriet Sitskoorn nieuwe wetenschappelijke inzichten over de ouder wordende hersenen met eerder in haar boek Lang leven de hersenen beschreven kennis. Zij koppelt deze inzichten aan de hedendaagse maatschappij van langer doorwerken, digitalisering, steeds meer zelf moeten doen en zo lang mogelijk genieten.

Naast de meest recente wetenschappelijke kennis bevat Het 50+ brein ook een programma om zelf vitaal ouder worden te bevorderen, en tips voor het breed toepassen van alle kennis in zowel privé- als werksituaties.
Dit boek is actueler dan ooit, want met de kennis van het 50+ brein kunnen we onbenutte mogelijkheden gebruiken, dogma's doorbreken en de kwaliteit van werk en leven van velen verbeteren.

Margriet Sitskoorn is hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University en BIG-geregistreerd klinisch neuropsycholoog. Naast haar wetenschappelijke werk publiceert zij in verschillende bladen, is zij een graag geziene gast bij tv-programma's en een veelgevraagd (internationaal) spreker. Eerder verschenen van haar hand Het maakbare brein, Passies van het brein, Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij, Ik2 en HersenHack.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Prometheus
03 december 2019
03 december 2019

Niet alleen verval en achteruitgang

door: Marjan van Druenen

Verval en achteruitgang. Minder worden en afnemen. Het 50+ brein, ouder wordende hersenen in de moderne maatschappij staat vol van deze confronterende woorden. Is het dan echt zo somber gesteld met het oudere brein, ook wel geronbrein genoemd? Niet volgens auteur Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog...

Reacties op: Het 50+ brein