Het aveniristisch ethos.

Het aveniristisch ethos.

Dat de materiële welvaart voor de modale bevolking rond de Middellandse Zee en nog verder zuidelijk vaak achterblijft bij mensen die rond de Noordzee wonen is geen nieuws. En voor het gegeven dat de noorderlingen enkele eeuwen geleden massaal de katholieke kerk verlieten terwijl men dat in zuidelijker streken niet deed geldt hetzelfde. Maar een antwoord op de vraag naar het waarom van deze twee fenomenen was er tot nog toe niet. Ja, het onderling vertrouwen leek in het noorden groter. Maar waarom? Dit boek geeft daar niet alleen een origineel antwoord op, maar beschrijft ook wat dit betekent voor de Europese Unie van nu.

Jelle de Visser werd in 1954 geboren op een afgelegen boerderij in Friesland. Naast ervaringen in de landbouw en economie studeerde hij in de vorige eeuw filosofie in Groningen en hield zich de laatste jaren als raadslid in Leeuwarden vooral bezig met overheidsfinanciën. Deze brede oriëntatie is duidelijk merkbaar in dit boek.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Noordboek