Het begon met een blowtje

‘Voor alle kinderen die op een dag besluiten hun eerste joint te roken. Voor alle ouders die denken dat hun kinderen dat niet zullen doen. Voor iedereen die aan drugs is doodgegaan, en die ik heb overleefd. Voor iedereen die ik aardig vind en die mij de passie voor het leven leered kennen.’ H ne
H ne is twaalf jaar oud, een gevoelige, eenzame tiener die als zoveel jongeren bang is voor de harde wereld van de volwassenen om haar heen. Ze drinkt thuis stiekem alcohol en rookt haar eerste stickie. Al snel volgen andere soorten drugs. Tenslotte schakelt ze over op heroine. H ne is een junkie geworden. Ze loopt weg van huis en gaat niet meer naar school. Vrienden en bekenden overlijden de een na de ander aan een overdose. Elke dag moet H ne een wild gevecht leveren om te scoren. Tot ze probeert zelfmoord te plegen. Op haar achttiende, na zes verloren jaren, besluit H ne voorgoed aft e kicken.
Het begon met een blowtje: het indringende maar ook hoopvolle portret van een jong meisje dat afdaalde in de hel. Niet sinds Christiane F. is er zo’n rauw en onvergetelijk boek verschenen over drugsmisbruik onder jongeren.
H ne is nu gezond en woont met haar twee dochtertjes in Polynesie

Recensies (1)

Is Het begon met een blowtje het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het begon met een blowtje