Het beklemde land

Of boeren het nu willen of niet: een duurzame transitie van hun sector is onvermijdelijk. Op een klein oppervlak is Nederland de tweede landbouwexporteur ter wereld geworden, en dat heeft de bodem uitgeput en een enorm milieuprobleem veroorzaakt. Maar intussen zitten de boeren klem: politiek en publiek wil dat ze zo milieuvriendelijk mogelijk produceren, en tegelijk wil de Neder-landse consument in overgrote meerderheid ‘goedkoop en veel’ en is niet bereid een eerlijke prijs te betalen voor biologische producten. Kees Kooman gaat op zoek naar jonge boeren die anders willen en anders doen. De zoek-tocht naar oplossingen is voor deze ‘bodemboeren’ een dagelijks gevecht, want de regels zijn streng en niets is wispelturiger dan de natuur. Hun verre voorouders, ook agrariërs, blijken het zo slecht niet gedaan te hebben. Zij pionierden in land dat soms op de zee was veroverd, koesterden de bo-demschatten en creëerden daarmee een boerenparadijs van vruchtbare grond. "Het beklemde land" laat fraai zien hoe het vroeger was en hoe het mogelijk weer zou kunnen worden. En ook waarom het zo belangrijk is dat wij allemaal weten wat er aan de hand is met ons voedsel en voor welke dilemma’s onze boeren staan.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Het beklemde land het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het beklemde land