Boerenbloed

De koe, de melk en het verloren paradijs

Het idyllische boerenland in een spagaat tussen natuurbehoud en melkproductie

Het Friese terpdorpje Ee en omgeving is een 'melk-eldorado' bij uitstek. De agrarische families, inmiddels meer computerprogrammeur dan boer, hebben met hard werken hun fortuin gemaakt. Wanneer Europa op 1 april 2015 de melkquota afschaft, zullen de melkrobots en zuivelfabrieken op volle toeren kunnen gaan draaien en ligt nog meer geld voor het oprapen. Overal verrijzen idyllisch ogende mega-stallen.
Maar het succesverhaal heeft een keerzijde. Nederland is met voorsprong het meest vee-dichte land ter wereld. Negentig procent van alle opbrengsten van varkens, kippen, geiten, schapen, paarden en vooral koeien is bestemd voor de export. De poep die daaruit voortkomt, blijft hier. Op de milieu-atlas van Europa kleurt ons land niet alarmerend rood, maar pikzwart. Nederland is volgepompt met kunstmest, de daarbij horende fosfaten, stikstof, met fatale gevolgen voor milieu en weidevogels. In Ee is dat al zichtbaar.
Boerenbloed beschrijft de levens van een aantal agrarische families. Harde werkers, in de spagaat van natuurbehoud en productie.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Boerenbloed het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Boerenbloed