Het ebben van de laatste vloed

Het ebben van de laatste vloed

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In 1969 wordt de Lauwerszee afgesloten van het Wad. Dat heeft dramatische gevolgen voor het gezin van Tjerk Vogel, die daar al jaren boert en ploetert om land te winnen. Vader wil dat Tunnes, de oudste zoon, het boerenbedrijf overneemt. Die ziet daar geen heil in als de zee-inham dreigt te worden afgesloten, waardoor landwinning onmogelijk wordt. Hij krijgt vreselijke ruzie met zijn vader en vertrekt met de Willem Barendsz naar de Zuidelijke IJszee, op walvisvangst. Daar verdwijnt Tunnes op mysterieuze wijze van het schip.
Arjen, de jongste zoon, loopt voor zijn studie stage bij de afsluiting van de Lauwerszee en raakt daarom bij vader in het verdomboekje. Als vader jaren later dement raakt en hulp nodig heeft, wordt hij enige weken door zijn jongste zoon verzorgd. Een taak die Arjen met liefde, toewijding, maar ook met onbegrip vervult.

Een spannend en aangrijpend verhaal over persoonlijke drama’s, tegen de achtergrond van onverzettelijkheid en een onoverkoombaar generatieconflict.
Het Nieuwe Kanaal
06 september 2019