Het geheim dat ik draag

* Heerlijk geschenk voor elke vrouw
Nieuwe, geheel herziene editie van een veelgevraagde bloemlezing
Prachtig, gebonden boek, ca. 600 blz.
'Meer dan vijfhonderd gedichten waarin de vrouw zich, als in een spiegel, dromend bekijken kan en vragen: ben ik zo? hoe ben ik? Waarin de man met haar mee kan kijken en zeggen: ben jij dan zo?
Het is niet hetzelfde of het antwoord in poëzie gegeven wordt, of anders. De poëzie spreekt met alle middelen van de taal (klank, ritme, woordplaatsing, beelden, spelling, interpunctie) en van de prosodie (metrum, strofe, versvormen) – en legt tussen alle elementen verbanden die zinvol zijn. Omdat poëzie een van de belangrijkste wijzen van kennen is, is de in poëzie gekende vrouw waar en echt. En deze poëtische wijze van kennen geeft genot.
Dit boek is ontstaan uit een meditatie over de vrouw. Uit die meditatie is een structuur gegroeid met elf afdelingen, die de vrouw op verschillende wijzen situeren.
Eerst wordt het fenomeen vrouw benaderd door vergelijking. Daarna laten uiterlijk (lichaam) en innerlijk (eigenschappen) ons haarzelf zien. De wereld rondom haar (kinderen, dieren, bloemen, enz.) en haar werking op die wereld (beroepen en roepingen, taken en daden) situeren haar in de ruimte. Haar levensloop situeert haar in de tijd. De spanningsrelatie waarin zij staat tot de man (en vice versa) situeert haar op een vitale as. Wat zij voor zichzelf is, staat in de afdeling over haar spirituele wereld. Symbolisch wordt zij in de afdeling waar nacht, aarde, water, enz. als vrouwelijk worden ervaren. Haar specifieke relatie tot de poëzie komt aan de orde in de aan vrouwen opgedragen gedichten. In elke afdeling komen diverse deelaspecten aan bod: die worden aangeduid door boventitels.'
Christine D'haen

Is Het geheim dat ik draag het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het geheim dat ik draag