Het gevecht om de vlecht

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1644 viel de Ming dynastie en begonnen de Mantsjoes met hun verovering van het Chinese rijk. Daarbij stuitten zij soms op grote weerstand. Het verzet van de Chinese bevolking richtte zich niet alleen tegen de nieuwe machthebbers, maar vooral ook tegen het bevel dat zij de haardracht en kledingstijl van de Mantsjoes moesten overnemen. Met name in het gebied ten zuiden van de Lange Rivier (de Yangtse) in de omgeving van het huidige Shanghai heeft de afkondiging van deze maatregel tot zeer bloedige confrontaties geleid.
In deze bundel zijn brieven, een necrologie, kronieken, verhalen en verslagen van ooggetuigen opgenomen die tezamen een zeer levendig en soms aangrijpend beeld geven van een korte maar zeer turbulente periode in de Chinese geschiedenis, waarin moord en doodslag, saamhorigheid en bedrog, trouw en verraad, schaamte, wanhoop en vertwijfeling tot grote hoogten werden opgezweept.

Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen
Brave New Books
02 maart 2021
02 maart 2021

Reacties op: Het gevecht om de vlecht