Het goud in mijn beurs in plaats van op de rok

Het goud in mijn beurs in plaats van op de rok

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 0
Cornelis (Kees) Abrahamsz jr. (1802-1879) kwam uit een familie van Amsterdamse kooplieden, scheepsbevrachters en reders. Hij wilde bij de marine, maar het werd de koopvaardij, waar hij ‘het goud in mijn beurs in plaats van op de rok’ kon verdienen. Op zijn zevenentwintigste werd hij kapitein. In totaal maakte Kees vijftig zeereizen. Hij trouwde met Catharina (Kaatje) Douwes Dekker. Zijn 'Herinneringen', geschreven voor zoon Theodorus, zijn openhartig, humoristisch en soms emotioneel, met name over de invloed van zwager Eduard (Multatuli) op het gezin. Kees verweeft zijn privéleven met een gedetailleerde beschrijving van zijn zeemansbestaan en belevenissen in Suriname en Indië.

‘Koopvaardijkapitein Cornelis (Kees) Abrahamsz jr. beschrijft zijn leven en zijn reizen naar Suriname en Nederlands-Indië als een groot avontuur. Hij neemt de lezer mee in de veranderende wereld van de negentiende-eeuwse grote zeilvaart.’ - Dr. Anita M.C. van Dissel, universitair hoofddocent maritieme geschiedenis, Universiteit Leiden

Geschiedenis & Politiek
Europese overzeese expansie
Walburg Pers B.V., Uitgeverij
24 juni 2022
24 juni 2022

Reacties op: Het goud in mijn beurs in plaats van op de rok