Het huis voor ongewenste meisjes

Rank 289 Gelezen 617 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 668 Favoriet 29 Recensies 25
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 6 Spots 8 Top25's 7   Topics 0
Met ‘Het huis voor ongewenste meisjes’ schetst Joanna Goodman een ingrijpend beeld van de misstanden in de Canadese weeshuizen van de jaren ’50 en ’60.
Quebec, 1950. Als Maggie op haar vijftiende zwanger raakt, dwingen haar ouders haar om het meisje ter adoptie af te staan. De rest van haar leven voelt Maggie het gemis.
De kleine Elodie komt in een door nonnen gerund tehuis terecht. Maar dan volgt een wetswijziging die bepaalt een psychiatrisch ziekenhuis meer subsidie ontvangt dan een weeshuis, met catastrofale gevolgen. Om dat geld op te strijken verklaart de kerk de kinderen in hun zorg tot geestelijk gehandicapten. Met één pennenstreek wordt een generatie aan verloren kinderen gecreëerd – en Elodie raakt net als duizenden anderen verloren in een hels schemerbestaan.
Moeder en dochter vechten ieder voor zich tegen een gemeenschap die hen als minderwaardig ziet, in de hoop zichzelf en elkaar terug te vinden.
Voor de lezers van Diney Costeloe’s ‘De verloren kinderen’ en ‘De kindertrein’ van Christina Baker Kline.

Jan Smit
De Fontein Romans & Spanning
09 april 2019
14 mei 2020

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Louise

Marieke Scheers Hebban Recensent

Een dramatisch stukje Canadese geschiedenis

door: Marieke Scheers 4 reacties 1 like

1950. De Canadese provincie Quebec is verdeeld tussen Engels en Franssprekende inwoners. Ook in de politiek speelt dat een rol. Wanneer de Katholieke Fransman Maurice Duplessis premier wordt, verandert hij een aantal wetten. Een ervan is de wijziging van weeshuizen naar psychiatrische instellingen...

Reacties op: Het huis voor ongewenste meisjes