Het is aan ons

Het is aan ons

In dit onverbloemd idealistische boek onderzoekt Merlijn Twaalfhoven hoe we met kunst en verhalen grote en kleine wereldproblemen kunnen aanpakken. In 1996 reisde hij als altviolist door Bosnië, waar kort daarvoor de vrede was getekend. Tussen de nog smeulende puin­hopen zag hij wat muziek kan betekenen in een onzekere situatie. Maar er was ook desillusie: kunst is niet voldoende om een blijvende verandering tot stand te brengen. De jaren erna bracht Twaalfhovens carrière als componist hem over de hele wereld. In dit boek reizen we met hem mee, naar een vluchtelingenkamp
in Jordanië, een concert op de daken van de gedeelde hoofdstad van Cyprus, een oude fabriek in Zaandam, de Carnegie Hall in New York en een vn­conferentie in Alpbach. Onderweg wordt duidelijk waarom schoonheid, verwondering en creativiteit een plek verdienen in ons dagelijks leven. We zijn het maken van kunst steeds meer gaan uitbesteden aan professionals en verliezen zelf het vermogen om emoties, twijfels en dromen tastbaar te maken. Een groot gemis, juist in onzekere tijden. Twaalfhoven nodigt ons uit om de speelse en onderzoekende houding die hij ‘de kunstenaarsmindset’ noemt in onszelf wakker te schudden. We hebben het allemaal in ons om iets van waarde te maken, maar pas als we de krachten bundelen kunnen we het verschil maken. Het is aan ons!
Geschiedenis & Politiek
Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis