Het ogenblik

'Het ogenblik' is naast 'De deur' het grote meesterwerk van Magda Szabó. Het verhaal is niet minder dan de Aeneis van Vergilius, maar dan op zijn kop gezet. Szabó vertelt het eeuwenoude epos niet alleen via de ogen van Creusa, de vrouw van Aeneas, maar brengt ook een aantal figuren tot leven die bij Vergilius nauwelijks zichtbaar zijn. Personages die we uit haar andere (autobiografische) romans kennen, duiken ook in deze roman weer even op.
Met het nodige lef bemoeit Szabó zich zelfs met de mythologie. Zo creëert ze een nieuwe godin, Zdiviës, de tweelingzus van Venus. De kracht van deze nieuwe godin zet het verhaal in beweging.
Het ogenblik is een ongewoon epos, zowel aangrijpend in zijn tragiek als in zijn humor. De schrijfster vertelt haar 'eigen' Aeneis in een stijl die balanceert tussen nuchter proza en antieke poëzie. De lezer wordt er bijna fysiek door geraakt.
Magda Szabó noemde deze roman 'haar eigen necrologie en haar laatste gedicht'.

Is Het ogenblik het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het ogenblik