Het onderzoek

Een groot bedrijf in een industriestadje wordt getroffen door een golf van zelfmoorden. Een onderzoeker wordt eropuit gestuurd om de oorzaak te achterhalen, maar hoe harder hij zijn best doet om door te dringen in het bedrijf, hoe moeilijker het hem gemaakt wordt.
Het Onderzoek is een typische Claudel, met thema s als vervreemding, machteloosheid en menselijkheid.
Maar het is ook een kafkaëske roman die af en toe haast surrealistisch aandoet. Hoe kan de eetzaal van het hotel waar de onderzoeker zijn intrek neemt de ene ochtend stampvol uitgelaten toeristen zitten en de volgende dag gevuld
zijn met een groep sombere ontheemden? Waarom krijgt hij geen eten, geen drinken, geen bed? Terwijl hij nieuwe ontdekkingen doet, begint de onderzoeker zich af te vragen of hij zelf hetslachtoffer zal worden van de helse machine die ook de anderen heeft vernietigd.
Met Het Onderzoek schreef Philippe Claudel een indrukwekkende allegorie over het moderne leven, waarbij het nachtmerrieachtige bedrijf symbool staat voor de verwarrende wereld waarin wij ons staande proberen te houden.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Het onderzoek het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het onderzoek