Het ultieme schetenboek

Het ultieme schetenboek
Noem het gerust het allerlaatste taboe: de scheet. Nochtans laat de gemiddelde mens dagelijks zoveel gas uit zijn lichaam ontsnappen dat men er een ballon mee kan vullen. ledereen doet het, dus hoeven we ons eigenlijk te schamen? In het hindoe e wordt de scheet zelfs beschouwd als een zuiverende vorm van meditatie. Andere religies zien het dan weer als het verdrijven van boze geesten. En volgens sommigen was de Big Bang niets anders dan een windje van God.
De scheet wordt zowel geweerd als vereerd. Door de eeuwen heen werden wedstrijden gehouden om de hardste veest te laten. In de 19de eeuw was het zelfs een heuse rage: de petomanie. Topact was de Fransman Le Petomane, die al scheten latend hele liedjes bracht, daarbij luidruchtig aangemoedigd door fans als koning Leopold II, de Britse kroonprins Edward en Sigmund Freud. Ook Adolf Hitler leed aan flatulentie, maar zijn aanhang keek onverstoorbaar de andere kant op.
Herkent u die g ? Na het lezen van dit eerste Nederlandstalige boek over de scheet bent u daar gegarandeerd van verlost! Het zijn ana(a)l-fabeten die niets over scheten weten. Maar voor wie het laten van een windje toch liever vermijdt: Het ultieme schetenboek bevat ook medische tips voor het voorkomen van flatulentie.
BART LAUVRIJS (1963) studeerde godsdienstwetenschappen, filosofie en kerkelijk recht in Leuven en doceert volksdevotie aan de faculteit Vergelijkende godsdienstwetenschappen in Antwerpen. Hij is auteur van verscheidene boeken, waaronder Een jaar vol feesten, en is een geliefd spreker.

Is Het ultieme schetenboek het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het ultieme schetenboek