Het verdriet van Griekenland

Het verdriet van Griekenland

Rank 7884 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Tien jaar crisis in Griekenland heeft diepe sporen nagelaten in het land. De crisis had invloed op alle aspecten van de samenleving en heeft het leven van vrijwel iedere Griek drastisch veranderd. Wat heeft een decennium crisis (2009-2019) met Griekenland gedaan?

Een jaar na de val van Lehmann Brothers verdiepte Europa’s financiële crisis toen Griekenland in 2009 dreigde failliet te gaan. De Europese Unie, de Europese Centrale Bank en het IMF waren genoodzaakt tot een grootschalig hulpprogramma om Griekenland - én de Euro - van de ondergang te redden. In ruil moest de Griekse regering de afgelopen 10 jaar fors bezuinigen en drastische hervormingen doorvoeren. Griekenland is sinds eind 2018 van het financiële infuus af en de weg naar herstel zou zijn ingezet, zo gaat het verhaal. Maar gaat het ook echt beter?

In 'Het verdriet van Griekenland' neemt Frederiek Lommen je mee door dit fascinerende land, op zoek naar een antwoord. Ze kijkt terug op de financiële, politieke, sociale en humanitaire crisis en vertelt over een land vol tegenstellingen, een land verscheurd door dilemma’s, dat moet laveren tussen de orde van het Westen en de chaos van het Oosten.

Tien jaar lang reisde Frederiek Lommen naar alle windstreken van Griekenland en sprak met politici, ondernemers, diplomaten, Roma-zigeuners, journalisten, daklozen, mensenrechtenactivisten, studenten, hoteliers, universiteitsprofessoren en vooral met de ‘gewone’ Griek.
Dit boek toont de Griekse samenleving in al haar facetten: de rol van de kerk, de macht van de politieke clans, de toestroom van immigranten, het groeiend rechtsextremisme, de verhouding met Turkije, de milieuproblematiek, de rol van de toeristische sector en het Grieks terrorisme.

Frederiek Lommen is journalist, schrijver en Griekenland-kenner. Zij schreef eerder 'Druiven en Droesem, een reis langs Griekse wijngaarden' (2012), 'Mooi marmer en slapende meisjes – dwars door Athene' (2019) en talloze artikelen over de cultuur en de politiek van Griekenland.
Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Passionate Nomads