9789028450219-1591162000

Het verhaal van de maan

Twintigduizend jaar geleden werden de eerste kalenders gemaakt die waren gebaseerd op de bewegingen van de maan. Als de prehistorische mens naar de hemel keek, zag hij dezelfde maan als wij vandaag de dag. De maan is een vaste waarde in ons bestaan. Er is nog steeds een weekdag naar haar vernoemd, en ook de maand is afgeleid van het woord maan.
De maan speelt daarnaast een rol in veel mythes en religies: ze is god of godin, beïnvloedt het karakter van ons stervelingen, en ze wordt al millennia lang aanbeden. Maar ze dicteert ook de tijd en het tempo van het leven op aarde. Door haar zijn er eb en vloed. En zijn wij mensen niet gemaakt van hetzelfde sterrenstof als de maan?
De Franse astronome Fatoumata Kebe schrijft in dit enthousiasmerende boek over alle facetten van de maan, van de pogingen van de mens om er te komen, de wetenschap, tot mythes. Met grote bezieling en op begrijpelijke wijze legt ze de ingewikkeldste natuur- en sterrenkundige principes uit. In prachtige details en met beeldende taal schildert ze een maanportret zoals je het nog niet eerder hebt gelezen, waarbij je bijna vergeet dat je een wetenschapsboek zit te lezen.

Literaire non-fictie algemeen
Wereldbibliotheek