9789028450219-1591162000

Het verhaal van de maan

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Twintigduizend jaar geleden werden de eerste kalenders gemaakt die waren gebaseerd op de bewegingen van de maan. Als de prehistorische mens naar de hemel keek, zag hij dezelfde maan als wij vandaag de dag. De maan is een vaste waarde in ons bestaan. Er is nog steeds een weekdag naar haar vernoemd, en ook de maand is afgeleid van het woord maan.
De maan speelt daarnaast een rol in veel mythes en religies: ze is god of godin, beïnvloedt het karakter van ons stervelingen, en ze wordt al millennia lang aanbeden. Maar ze dicteert ook de tijd en het tempo van het leven op aarde. Door haar zijn er eb en vloed. En zijn wij mensen niet gemaakt van hetzelfde sterrenstof als de maan?
De Franse astronome Fatoumata Kebe schrijft in dit enthousiasmerende boek over alle facetten van de maan, van de pogingen van de mens om er te komen, de wetenschap, tot mythes. Met grote bezieling en op begrijpelijke wijze legt ze de ingewikkeldste natuur- en sterrenkundige principes uit. In prachtige details en met beeldende taal schildert ze een maanportret zoals je het nog niet eerder hebt gelezen, waarbij je bijna vergeet dat je een wetenschapsboek zit te lezen.

Literaire non-fictie algemeen
Wereldbibliotheek
20 oktober 2020
20 oktober 2020

Martijn (Hebban Crew) Hebban Crew

De maan in al haar schijngestalten

door: Martijn (Hebban Crew) 1 like

De maan is het meest opvallende hemellichaam (naast de zon) en fascineert de mensheid al zolang ze naar de nachtlucht kijkt. Legenden, kunst, religies, verhalen en ambities zijn op de maan gebaseerd.

Kebe maakt de ondertitel – Van haar ontstaan tot de eerste maanlanding – zeker waar: het boek is...

Reacties op: Het verhaal van de maan