Het wereldrijk van het Tweestromenland

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 29 Favoriet 2 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

In ‘Het wereldrijk van het Tweestromenland’ beschrijft Daan Nijssen de geschiedenis van Mesopotamië in de oudheid. Rond 670 v.Chr. hadden de Assyriërs een groot deel van wat we nu het Midden-Oosten noemen verenigd in een wereldrijk, met Mesopotamië als kernland. In 612 v.Chr. brachten de Babyloniërs en de Meden deze grootmacht ten val en kwam onder illustere koningen als Nebukadnessar en Nabonidus het Babylonische Rijk tot bloei. Maar ook deze grootmacht moest in 539 v.Chr. pas op de plaats maken voor het Perzische Rijk, onder de legendarische koning Cyrus de Grote. Het Perzische Rijk breidde zich in rap tempo uit en raakte onder Xerxes slaags met de Grieken, precies 2500 jaar geleden. In ‘Het wereldrijk van het Tweestromenland’, dat veel kaarten en afbeeldingen bevat, biedt Daan Nijssen een overzicht van de wereldrijken in het Nabije Oosten in het eerste millenium v.Chr.

Geschiedenis & Politiek
Oudheid (tot 500)